Chcete sa prihlásiť?
Ak sa chcete prihlásiť, máte otázky, radi by ste takýto kurz zorganizovali vo Vašej inštitúcii, alebo potrebujete viac informácií kontaktujte nás na e-mailovej adrese: katarina.kyselova@cvtisr.sk, v prípade otázok k obsahu kurzu: zuzana.stozicka@cvtisr.sk.
Pre koho je určený?
Prihlásiť sa môžu vedeckí pracovníci a knihovníci z akademických a vedeckých knižníc, ktorí potrebujú získať prehľad v premenlivej krajine elektronických informačných zdrojov a vedeckého publikovania.
Čím sa zaoberá?
Kurz pojednáva o tvorbe, využívaní, hodnotení a manažmente vedeckých elektronických informačných zdrojov pre vedu. Zámerne obsahuje prvky vedeckej aj knihovníckej perspektívy, pretože tieto profesie vplyvom krízy dostupnosti literatúry čiastočne stratili kontakt a myslíme si, že pre obe je prospešné zorientovať sa v tom, ako do sveta vedeckej komunikácie prispieva druhá strana.
Vedci potrebujú vedieť, čo urobili ostatní vedci a rovnako potrebujú efektívne šíriť vlastné výsledky v odbornej komunite, aj smerom k verejnosti. Úlohou knihovníkov bolo tradične sprostredkovať a organizovane uchovávať tieto informácie. Už sme si zvykli, že mnohé výsledky sú nedostupné, skryté za platobnými bránami. Musí to tak byť? Vo vedeckom publikovaní sa rozrástol segment otvorených zdrojov – no ako odlíšiť spoľahlivé od pochybných? Ako publikovať správne, neporušiť písané či nepísané pravidlá? Načo slúži DOI? Čo je ORCID? Čo musí mať dobrý repozitár?
Vo forme prednášok a praktických cvičení pokrýva náš kurz témy siahajúce od histórie vedeckej komunikácie (ako sa publikovanie vedy dostalo do stavu, v ktorom je dnes a čo sa s tým dá robiť), cez typy elektronických informačných zdrojov a vyhľadávanie v nich, citovanie a prácu s citačnými manažérmi, jednoznačné identifikátory, písanie vedeckého článku, recenzné konanie, výber vhodného časopisu (ako sa vyhnúť pochybným vydavateľom), vedecká a publikačná etika, autorské práva, hodnotenie vedy a výskumu, otvorená veda, viditeľnosť vedy, e-science a akademické sociálne médiá, manažment výskumných dát, archivácia a repozitáre, až po budúcnosť knižníc v digitálnom veku.
Podkladom pre kurz je open access učebný text Sprievodca svetom vedeckého publikovania (https://zenodo.org/record/3236329).
Učebný text aj prezentácie ku kurzu sú šírené pod licenciou CC-BY (Creative Commons 4.0 Attribution) – môžete ich slobodne použiť, ak uvediete zdroj.
Kde a kedy sa kurz koná?
Kurz EIZ pre vedu – Publikačný poradca sa realizoval v mesiaci máj:
24. 05. 2022 (utorok), od 09:00 do 16:00 h (sídelná budova CVTI SR v Bratislave)
25. 05. 2022 (streda), od 09:00 do 16:00 h (sídelná budova CVTI SR v Bratislave)
26. 05. 2022 (štvrtok), od 09:00 do 13:30 h (sídelná budova CVTI SR v Bratislave)
Vzdelávanie sa realizuje prezenčnou formou, celkový rozsah je 21 hodín. Výučba prebieha v slovenskom jazyku. Organizátorom vzdelávania je Odbor podpory otvorenej vedy a výskumu CVTI SR v Bratislave, ktorého odborní pracovníci lektorsky zabezpečujú aj väčšiu časť výučby jednotlivých odborných tém.
Účasť na vzdelávaní je bezplatná.
Ďalšia realizácia kurzu EIZ bude upresnená v druhom polroku 2022.
Harmonogram jednotlivých výučbových dní realizovaného kurzu:
Prvý deň: 24. 5. 2022 (utorok) od 9:00 do 16:00 hod.
Odborná téma: Dejiny, hľadanie a citovanie
9.00-9.15: Úvod do kurzu
9.15-10.00: História a súčasné trendy vo vedeckej komunikácii
10.00-10.45: Elektronické informačné zdroje pre vedu a výskum
10:45-11.00: prestávka
11.00-11.45: Otvorená veda a otvorený prístup (+ cvičenia)
11.45 – 12.00: Diskusia k problematike
12.00-13.00: obed
13.00-13.45:Citovanie a práca s citačnými manažérmi (+ cvičenie vyhľadávania a citovania),Spôsob práce v ZOTERO
13.45 – 14.30: Praktické cvičenie (vyhľadávanie a citovanie)
14.30-15.15: Jednoznačné trvalé identifikátory
15.15 – 16.00: Praktické cvičenie (zakladanie profilu ORCID, otázky podľa záujmu)
Druhý deň: 25. 5. 2022 (streda) od 9:00 do 16:00 hod.
Odborná téma: Ako sa tvorí EIZ a ako sa má k svetu (etika, hodnotenie, viditeľnosť)
9.00-9.45: Ako sa píše vedecký článok
9.45-10.30: Vedecký časopis (s dôrazom na výber časopisu s prevenciou predátorského publikovania, Výber časopisu
10.30-10.40: prestávka
10.40-11.25: Recenzné konanie
11.25-12.00: diskusia, praktické cvičenie
12.00-13.00: obed
13.00-13.45: Autorské práva, vedecká a publikačná etika
13.45-14.30: Hodnotenie vedy a výskumu
14.30-15.15: Viditeľnosť vedy, e-science
15.15-16.00: praktické cvičenie –Profil časopisu v bibliografických databázach
Tretí deň: 26. 5. 2022 (štvrtok) od 9:00 do 13:30 hod.
Odborná téma: EIZ nie sú len slová (manažment výskumných dát, archivácia, budúcnosť knižníc)
9.00-9.45: Manažment výskumných dát
9.45-10.00: prestávka
10.00-10.45: Archivácia a repozitáre
10.45-11.30: Budúcnosť knižníc
11.30-12.30: obed
12.30-13.15: Otvorená veda v slovenskom prostredí
13.10-podľa potreby: rekapitulácia, diskusia (príprava na test)
Čo viac možno dodať?
Zaujímavé linky k jednotlivým témam kurzu:
- Vedecká komunikácia – vývoj a aktuálne trendy
- Zaujímavý obraz o histórii vedeckej komunikácie: A. Fyfe a kol. (2017) – Untangling Academic Publishing: A history of the relationship between commercial interests, academic prestige and the circulation of research. https://zenodo.org/record/546100#.Ww5snCCkKUk
- Film „Paywall: The Business of Scholarship“ (slovenské titulky): https://amara.org/en/videos/nTk5qVME6PP7/info/paywall-the-business-of-scholarship-cc-by-40/
- Propagačné videá Institute for Scientific Information (ISI, založil E. Garfield v r. 1960, od r. 1992 Thomson Reuters ISI, v r. 2016 odkúpený Clarivate Analytics), ktoré okrem iného zábavne ilustrujú vývoj vedeckej komunikácie a ukazujú, ako sa kedysi indexovalo. https://www.youtube.com/watch?v=YwPRI9ug6BY
https://www.youtube.com/watch?v=_Pi_iURf2f0
https://www.youtube.com/watch?v=h1ij-t5RbnA
- Ako napísať kvalitný vedecký článok
- Na stránkach projektu Equator môžete nájsť štandardy informovania o výskume (tabuľky s popisom, čo a ako nesmie chýbať v článku určitého typu) pre rôzne druhy štúdií: CONSORT – klinické testy, ARRIVE – laboratórne testy na zvieratách, SRQR – kvalitatívny výskum, PRISMA – systematické prehľadové články a mnohé ďalšie. http://www.equator-network.org/
- Ako šetrnejšie navrhovať pokusy na zvieratách: https://nc3rs.org.uk/experimental-design-assistant-eda
- Učebnica The practice of reproducible research (Kitzes et al., 2018): https://www.practicereproducibleresearch.org/
- Taxonómia autorského prispenia CRediT (aby bolo jasné a počítačovo spracovateľné, kto z autorov ako prispel k výskumu): https://casrai.org/credit/
- Tezaury (príklady) MeSH: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh
- GEMET: https://www.eionet.europa.eu/gemet/en/themes/
- Výber časopisu
- Stránky iniciatívy Think-Check-Submit: http://thinkchecksubmit.org/translations/slovak/
- Quality open access market – stránky, na ktoré svojimi hodnoteniami prispievajú autori, recenzenti aj redaktori vedeckých časopisov: https://www.qoam.eu/
- Recenzné konanie
- Publons – služba zviditeľňujúca prácu recenzentov (začínala v r. 2012 ako iniciatíva vedcov, od r. 2017 súčasť Clarivate Analytics): https://publons.com/about/home/
- Publons Academy (umožňuje mladým vedeckým pracovníkom naučiť sa prostredníctvom mentorov zásady správneho recenzovania): https://publons.com/community/academy
- FOSTER: Open Peer Review (učebný text s videom a prehľadnými schémami) https://www.fosteropenscience.eu/learning/open-peer-review/#/id/5a17e150c2af651d1e3b1bce
- Výskum (Ross-Hellauer 2017) o Open Peer Review: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0189311
- Nature o výskume Global State of Peer Review (Publons, 2018, https://publons.com/community/gspr): https://www.nature.com/articles/d41586-018-06602-y
- PLOS blog (Hilda Bastian, 2017) o zaujatosti v recenznom konaní https://blogs.plos.org/absolutely-maybe/2017/10/31/the-fractured-logic-of-blinded-peer-review-in-journals/
- Právne a etické aspekty vedeckého publikovania
- Princípy transparentnosti a dobrej praxe vo vedeckom publikovaní (WAME, COPE, DOAJ, OASPA): https://publicationethics.org/resources/guidelines-new/principles-transparency-and-best-practice-scholarly-publishing
- TV relácia „Falošná veda“ (o pochybných vydavateľoch a konferenciách): https://www.rtvs.sk/televizia/archiv/13542/162483
- Detekcia plagiátorstva (dvojdielny český článok o antiplagiátorských softvéroch a ako fungujú): https://ikaros.cz/detekce-plagiatorstvi
https://ikaros.cz/detekce-plagiatorstvi-0
- SPARC Addendum – dodatok ku zmluve o prepise autorských práv umožňuje autorom vedeckých článkov zachovať si relevantné práva k svojmu dielu. Viac na stránkach Scholarly Publishing and Academic Resources Coalition: https://sparcopen.org/our-work/author-rights/#addendum
- Otvorené publikovanie a otvorená veda
- MOOC (massive open online course) na tému otvoreného publikovania (z projektu FOSTER): https://www.fosteropenscience.eu/learning/open-access-publishing/#/id/5a326071c2af651d1e3b1c14
- MOOC na tému Open Science: https://opensciencemooc.eu/
- Učebnica Open Research (Pitt et al. 2016): https://openresearch.pressbooks.com/
- Open Science Workflows – projekt s ambíciou spájať rôzne iniciatívy a webové nástroje otvorenej vedy do jednotného, interoperabilného systému: https://101innovations.wordpress.com/
- Hodnotenie vedy a výskumu
- Sanfranciská deklarácia (DORA) po slovensky: https://sfdora.org/read/sk/
- časopis: IF, Scimago Journal Rank Indicator/SJR
- inštitúcie a vedecké tímy: SCImago Institutions Ranking
- krajina: The SCImago Journal & Country Rank
- Portál org
- Scimago Journal Rank Indicator/SJR
- SCImago Institutions Ranking
- Ranking Web of World Repositories
- Altmetrics Manifesto
- výpočet altmetrického skóre
- Leidenský manifest (http://www.leidenmanifesto.org/uploads/4/1/6/0/41603901/leidenmanifesto_svk.pdf)
- Leiden Ranking
- European Indicators and Ranking Methodology for University Third Mission
- U-Multirank Project
- Indikátory U-Multirank Project: https://www.umultirank.org/about/methodology/indicators/
- Holandské univerzity a financovatelia vedy sa odkláňajú od používania impakt faktora: https://www.scienceguide.nl/2019/11/dutch-universities-and-research-funders-move-away-from-the-impact-factor/
- Archivácia, manažment výskumných dát a repozitáre
- MOOC na tému dátového manažmentu: https://vidensportal.deic.dk/RDMelearn
- Správa Európskej komisie o princípoch FAIR v dátovom manažmente: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/7769a148-f1f6-11e8-9982-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF
- Data management plan online: https://dmponline.dcc.ac.uk/
- Ako organizovať dáta z neurozobrazovacích a behaviorálnych metód: https://bids.neuroimaging.io/
- Archivácia – prečo by sa knižnice mali zaujímať o systém LOCKSS a prečo by mali uvažovať o tom, že sa doň zapoja: https://www.youtube.com/watch?v=POJf38RzihA
https://www.youtube.com/watch?v=AKr1Adc8tnA - Kniha Open Data Protection (Wiebe a Nils, 2017) https://doi.org/10.17875/gup2017-1061
- E-veda a viditeľnosť výskumu
- Portál Science0
- Európska komisia: Open Science-Research & Innovation
- Európske strategické fórum pre výskumné infraštruktúry
(European Strategy Forum on Research Infrastructures/ESFRI) - Dokumenty ESFRI: ESFRI Roadmap a Roadmap 2021
- Platforma národných centier e-Science v Európe: https://plan-europe.eu/
- Národný plán využitia a rozvoja výskumnej infraštruktúry
- Projekt využitia tzv.(super)počítačov vo vedeckej praxi:
Slovenská infraštruktúra pre vysokovýkonné počítanie - Príklad kolaboratória vo vedeckej praxi: Príklad: “nanoManipulátor
- Autorský profil vedca: Semantic Scholar , PUBLONS
- Akademické sociálne siete: edu , ResearchGate , Mendeley
- Konceptuálne mapy: Cmap a XMind
- Znalostné mapy vedy: Places and Spaces , Information Visualization – kurzy MOOC
- BÖRNER,K. 2015. Atlas of Knowledge. Anyone Can Map. [online]. 2015 Massachusetts Institute of Technology. ISBN 978-0-262-02881-3.
Dostupné na: https://ivmooc.cns.iu.edu/docs/atlas2_part2.pdf - Research Graph: kolaboratívny projekt na prepojenie vedeckých záznamov v akademických repozitároch na globálnej úrovni
- COAR: Next Generation Repositories
- RUTTENBERG, J. a SHEARER,K. 2016 Librarian Competencies in Support of Research Data Management, Scholarly Communication, Open Access. [online]. 2015 -15. Dostupné na: https://www.arl.org/news/librarian-competencies-in-support-of-research-data-management-scholarly-communication-open-access/#.WS_lJGjyi9P
- Publikačná platforma pre OA European Open Access Platform /Open AIRE
- Portál Science Europe
- Convention on Cybercrime spoločná trestná politika zameraná na ochranu spoločnosti pred počítačovou kriminalitou
- KOLTAY, T. 2016. Are you ready? Tasks and roles for academic libraries in supporting Research 2.0. In New Library World [online]. 2016, č. Jan 11; 117(1/2) 94-104. DOI: 10.1108/NLW-09-2015-0062
- RAY, JOYCE M. Introduction to Research Data Management. Research Data Management: Practical Strategies for Information Professionals, edited by Joyce M. Ray, Purdue University Press, [online]. 2014, pp. 1–22. JSTOR. Dostupné na: www.jstor.org/stable/j.ctt6wq34t.3.
- KATUŠČÁKOVÁ 2012. Vedecké kolaboratóriá: technické aspekty. In Itlib [online]. 2014 roč.2012, č. 2, s.25 – 29. ISSN 1336-0779 (online vydanie). Dostupné na: https://itlib.cvtisr.sk/archiv/2012/2/vedeceke-kolaboratoria-technicke-aspekty.html?page_id=659
- KATUŠČÁKOVÁ, M. 2007. Nové možnosti zdieľania vedeckého poznania. In Nová paradigma spracovania a využívania informácií. Zborník zo sympózia konaného 21. 11. 2007 v Univerzitnej knižnici v Bratislave, [online]. 2007, s.53. Univerzita Komenského v Bratislave. Dostupné na : https://uniba.sk/fileadmin/fif/katedry_pracoviska/kkiv/Konferencie/zbornik-print.pdf
- Elektronické zdroje informácií pre vedeckú prácu
- EBSCO Publishing – jeden z najväčších svetových dodávateľov elektronických a tlačených periodík, https://www.ebsco.com/
- Vyhľadávanie odborných informácií a práca s nimi
- http://bethelks.libguides.com/c.php?g=11565&p=61196 – Porovnanie informačných databáz a voľne dostupných vyhľadávačov
- https://www.ebsco.com/products/ebsco-discovery-service – EBSCO Discovery Services – jeden z najpoužívanejších discovery systémov
- https://www.exlibrisgroup.com/products/primo-discovery-service/ – Primo Central – jeden z najpoužívanejších discovery systémov
- https://www.proquest.com/products-services/The-Summon-Service.html – Summon Service – jeden z najpoužívanejších discovery systémov
- https://www.oclc.org/en/worldcat.html – WorldCat Local – jeden z najpoužívanejších discovery systémov
- https://www.niso.org/standards-committees/odi – Open Discovery Initiative – propagovanie otvorenej výmeny metadát a dátových formátov
- http://guides.library.unisa.edu.au/ManagingReferences – Schéma fungovania referenčného manažéra podľa University of South Australia
- http://www.citethisforme.com/guides – stránky detailnejšie opisujúce množstvo citačných štýlov s definovanou štruktúrou citácie
- https://endnote.com/ – systém spoločnosti Clarivate Analytics na správu citácií
- https://www.citacepro.com/ – český komerčný referenčný manažér
- https://www.mendeley.com/?interaction_required=true – kombinácia citačného manažéra a akademickej sociálnej siete
- https://refworks.proquest.com/ – citačný manažér spoločnosti ProQuest
- https://www.zotero.org/ – citačný manažér, ktorý ponúka detailné prepracovanie generovania citácií a vytvárania bibliografie
- https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_reference_management_software – detailný pohľad a porovnanie funkcií jednotlivých citačných manažérov
- Správa a evaluácia EIZ
- https://library.hud.ac.uk/blogs/terms/ – TERMS 2.0 – životný cyklus manažmentu elektronických informačných zdrojov v knižnici
- https://www.projectcounter.org/ – Projekt COUNTER – globálny a transparentný štandard kvantitatívneho merania využitia EIZ
- https://www.projectcounter.org/code-of-practice-five-sections/abstract/ – 5. edícia projektu COUNTER
- https://www.niso.org/standards-committees/sushi – Protokol SUSHI – slúži na uľahčenie zberu a implementáciu číselných dát v informačných systémoch
- Budúcnosť knižníc
- https://en.wikipedia.org/wiki/Information_ecology – Definícia informačnej ekológie – integrácia prístupov vedy a politiky do manažmentu založeného na ekosystémoch
- https://lifeboat.com/ex/web.3.0 – Lifeboat Foundation – vývoj World Wide Webu
- http://www.ala.org/advocacy/sites/ala.org.advocacy/files/content/proethics/codeofethics/Code%20of%20Ethics%20of%20the%20American%20Library%20Association.pdf – Etický kódex ALA
- https://www.sla.org/ – SLA: Special Libraries Association – najznámejšie a najväčšie profesijné združenie, ktoré sa venuje problematike kompetencií v odbore knihovníckych a informačných služieb
- https://cdlib.org/ – California Digital Library
- https://www.scribd.com/ – zaujímavý príklad digitálnej knižnice
- https://glasstree.com/shop/ – platforma vydavateľstva Lulu Press orientovaná na vedeckú komunikáciu
- https://www.lulu.com/ – vydavateľstvo známe pre samo-publikovanie
- http://www.spytajtesakniznice.sk/?q=node/10 – najznámejšia a najvyužívanejšia forma elektronickej knižničnej služby na Slovensku
- https://del.icio.us/ – služba umožňujúca ukladanie, zdieľanie a vyhľadávanie webových záložiek
- connotea.org – produkt Nature Publishing Group ponúkajúci prístup k informáciám, materiálom a recenzovaným článkom
- https://ischools.org/ – medzinárodná organizácia s cieľom pripraviť študentov na „informačné výzvy 21.storočia“
- https://ischools.org/Directory – zoznam členov organizácie iSchools
… a ešte viac:
- MOOC na tému mäkkých zručností, užitočný pri mentoringu: „Communicating Effectively: How to Inspire and Convince“ (technická univerzita Delft): https://online-learning.tudelft.nl/courses/communicating-effectively-how-to-inspire-and-convince/